Fiat gelooft in aardgas en draadloos opladen, niet in waterstof

Fiat is altijd een beetje eigenwijs als het op alternatieve aandrijving aankomt. Het heeft als een van de weinige grote merken nog geen hybride-auto en ziet ook waterstof niet zitten als oplossing voor de toekomst. Maar, er wordt in Italië wel degelijk nagedacht over de toekomst.

Fiat heeft in het Britse tijdschrift Autocar een boekje opengedaan over de toekomst van alternatieve aandrijving. In kort komt het erop neer dat Fiat niet gelooft in waterstof. Op de lange termijn ziet het merk meer in techniek die elektrische auto’s oplaadt via het wegdek. Voor de komende jaren is aardgas een goed alternatief.

Het is niet zo dat Fiat niet bezig is met waterstof. Maar na jaren van ontwikkeling ziet Fiat teveel haken en ogen om waterstof op grote schaal uit te rollen. De techniek is volgens de Italianen niet duurzaam, omdat de dure en gevoelige katalysatoren langzaam worden ‘opgevreten’ door de koolstofmonoxide die vrijkomt bij het proces waarbij elektriciteit wordt opgewekt. Bovendien is dat proces niet écht efficiënt. Ook de distributie van waterstof naar de tankstations is volgens Fiat lastig en zal zelfs op lange termijn niet zo eenvoudig en goedkoop zijn als het vervoeren van conventionele brandstoffen.  

Waar gelooft Fiat dan wel in? In toekomstige techniek die het mogelijk maakt om elektrische auto’s via het wegdek op te laden. Het merk heeft becijferd dat het aanleggen van zulke techniek voor een land als Engeland ongeveer 60 miljard euro kost. Het voordeel van deze techniek is dat er geen grote en zware accu’s meer nodig zijn, een kleine batterij is genoeg om de wegen te overbruggen waar geen draadloos oplaadsysteem is ingebouwd.

Voor de korte termijn is aardgas als alternatieve brandstof een goede oplossing. Deze brandstof is relatief schoon en via een speciale thuis-converter zelfs thuis te tanken in de toekomst. Bovendien is aardgas goedkoop. Fiat heeft nu al enkele modellen op aardgas, waaronder de Panda.  

Tags: