Chinese Fiat Panda-kloon verboden in Europa

Fiat heeft in thuisland Italië een rechtszaak gewonnen tegen de Chinese autofabrikant Great Wall. De uitspraak houdt in dat Great Wall haar auto GWPeri, een Fiat Panda-kloon, niet naar Europa mag exporteren. Great Wall is in beroep gegaan tegen de uitspraak.

Voor iedere reeds geëxporteerde Peri moet Great Wall 15.000 euro betalen. Brengt Great Wall de Peri alsnog naar Europa, dan zal het voor ieder exemplaar een boete van 50.000 euro moeten ophoesten. De redenering van de rechtbank is dat de GWPeri veel te veel op de Fiat Panda lijkt, zowel van binnen als van buiten. Op de foto’s hiernaast is duidelijk dat op een verschillende voorkant en D-stijl na, de Peri er nagenoeg hetzelfde uitziet als de Panda. Fiat bezit zowel in Europa als in China een patent op de Panda.

Met de uitspraak is het nog niet afgelopen. Fiat heeft Great Wall ook in China aangeklaagd. Het is nog maar de vraag hoe die rechtszaak uit zal pakken, aangezien het in dat land vrij normaal is om bestaande automodellen van andere fabrikanten te kopiëren. Voorbeelden zijn de JMC Landwind, geïnspireerd op de Opel Frontera en de Shuanghuan Noble, een Smart-kloon.

Als producent van kleine auto’s – populair in China – heeft Fiat veel last van het kopieergedrag. Maar ook andere Europese autobouwers zijn inmiddels naar de rechter gestapt, waaronder Daimler. Onlangs nog won BMW een rechtszaak, waarbij een Duitse rechter de Shuanghuan CEO – een kloon van de BMW X5 – heeft verboden in Duitsland.

Tags: