De Panda 4×4 terug

De budgetterreinauto van Fiat is terug! Net als zijn illustere voorganger zal ook de nieuwe Panda met vierwielaandrijving leverbaar worden. Eind oktober komt er een extra ruige Climbing versie, later volgt een meer beschaafde variant.

In landen waar je s winters de lange latten onderbindt was de Panda 4×4 een absolute hit. In ons polderland daarentegen kom je ze, niet geheel verwonderlijk, nauwelijks tegen. Of de nieuwe Panda 4×4 wel een succes wordt bij ons, valt dus nog te bezien. Fiat zet in op uiterlijk vertoon en sluit aan bij de trend van urban utility vehicles: opgeruigde stadsautootjes, klaar voor de urban jungle. Net als de VW Polo Fun, de Citroën C3 X-TR en de Rover Streetwise is de Climbing variant van de Panda 4×4 voorzien van extra bodemvrijheid 10,6 cm meer om precies te zijn, en veel extra kunststof. Hij kreeg dikkere bumpers, onderbescherming, dakrails, brede beschermstrips op de flanken en wielkastverbreders. De gewone Panda 4×4, die overigens 5,4 cm dichter bij de grond staat, moet al deze extras ontberen.

Beide versies hebben een eenvoudig, maar niet minder effectief 4×4-systeem. Onder normale omstandigheden worden de voorwielen aangedreven, maar zodra er gripverlies wordt gesignaleerd, zorgt een viscokoppeling op de achteras ervoor dat de achterwielen worden bij geschakeld. In combinatie met de 165/70 R14 M+S semi-terreinbanden, zorgt dit voor voldoende tractie op modderige of besneeuwde wegen en bospaden.

In eerste instantie is alleen een 60 pk sterke 1,2 liter benzinemotor leverbaar, maar volgend jaar zomer wordt een 1.3 Multijet diesel aan het gamma toegevoegd. Een exacte prijs is nog niet vastgesteld, maar de importeur verwacht de Panda 4×4 Climbing 1.2 voor een uiterst scherpe prijs van zon 12.300,- te kunnen aanbieden.

Tags: