Fiat Panda 4×4 klaar voor de klim

Geen reacties

De enige vierwiel aangedreven auto in het A-segment is klaar om onthuld te worden. Fiat presenteert de nieuwe Panda 4×4 eind deze maand op de autoshow van Parijs maar geeft nu al de specificaties.

Met slechts 3,68 meter in lengte, 1,67 meter breedte en 1,60 meter hoogte is de Fiat Panda 4×4 een compacte auto te noemen. Toch is deze ‘mini’ in staat tot terreinrijden, klimmen en dalen. Daarvoor is de 4×4 voorzien van Torque on Demand, een permanente vierwielaandrijving waarbij, met behulp van twee differentiëlen, de tractie over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. De ESP komt standaard met een Electronic Locking Differential-functie. Als je die inschakelt klimt de Panda ook al rij je op een gladde ondergrond en remt ‘ie wanneer er weinig grip is. De ophanging is vernieuwd.

De derde generatie 4WD-Panda wordt leverbaar met twee motoren, standaard voorzien van start/stop-systeem. De 85 pk TwinAir Turbo met 0,9 liter inhoud biedt, ten opzichte van de 1.2 Fire-motor van de vorige generatie Panda 4×4, 40 procent meer koppel. De 75 pk 1.3 MultiJet II-dieselmotor levert nu 30 procent meer koppel. De exacte cijfers volgen nog.

De vijfdeurs ‘mini-SUV’ is door Fiats Centro Stile uitgedost met aluminiumkleurige inzetstukken en 15 inch lichtmetalen wielen. Een bodembeschermplaat is standaard. In het interieur vind je een cd/mp3-speler radio met radio en een handmatig te bedienen airconditioning. De stoelen, in een kleur passend bij de carrosserielak, zijn uitgerust met hoofdsteunen. De bekleding heeft details in ‘eco-leder’ en er zijn extra opbergvakken ten opzichte van de reguliere Panda. De tinten Sicilia Orange pastel en Toscana Green metallic zijn nieuw in het lak-assortiment.

Naast de standaard Fiat Panda 4×4 verschijnen er twee speciale uitvoeringen. Nummer een is de Panda Natural Power. Deze rijdt zowel op benzine als methaan en is daarmee milieuvriendelijker en voordeliger in verbruik dan de reguliere 4×4. De 0.9 TwinAir Turbo-motor levert in deze versie 80 pk. Nummer twee is de Panda 4×4 Trekking. Het is eigenlijk een uitvoering van de ‘normale’ Panda. De voorwielaandrijving wordt voorzien van een traction control-systeem en de Trekking krijgt de off-road looks van de 4×4. Prijzen en levertijden ontbreken nog, mogelijk komen we die aan de weet tijdens de Parijse autoshow.

Tags: