Nieuwe drie- en viercilinder turbomotoren Fiat op komst

Zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven heeft Fiat zijn nieuwe turbobenzinemotoren gepresenteerd. De 1.0 driecilinder en 1.3 viercilinder vervangen onder andere de 1.4 MultiAir-motor.

Fiat komt met turboversies van zijn nieuwe GSE-motorenfamilie. Het merk heeft vorige maand op het Motor Symposium in Wenen een 1.0 driecilindermotor en 1.33 viercilinder gepresenteerd. De nieuwe motoren gaan onder andere de 1.4 MultiAir en de oude turboloze 1.6 E-torq vervangen. Daarnaast is het denkbaar dat ook de tweecilinder TwinAir-motor plaats moet maken voor de nieuwe krachtbronnen. De GSE-motoren worden overigens nu al geleverd in Zuid-Amerikaanse modellen van Fiat, maar dan zonder turbotechniek (foto).

De benzinemotoren zijn voor een groot deel gemaakt van aluminium. De driecilindervariant weegt slechts 91 kilogram en de viercilinder 110 kilogram. Fiat geeft voor die laatste motor een vermogen op van maximaal 180 pk en voor de 1.0 120 pk, maar er komen van beide motoren ook minder krachtige versies. Fiat heeft bij de ontwikkeling veel aandacht besteed aan het omlaag brengen van het brandstofverbruik bij hoge belasting. Later volgen er ook nog mild-hybrid-uitvoeringen.

De GSE-motoren zullen hun weg vinden naar vele modellen, ook die van zustermerken Alfa Romeo en Jeep. De Fiat 500X, die later dit jaar wordt vernieuwd, is waarschijnlijk de eerste Fiat met de nieuwe motoren.

Tags: