Samenwerking Fiat Chrysler en Google belangrijke stap samensmelting auto en computer

De samenwerking tussen Fiat Chrysler Automobiles en Google is een belangrijke stap die de toekomst van de auto-industrie weergeeft. Intelligente computers worden steeds verder geïntegreerd in auto’s

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto is zelfs door de meest kritische autoliefhebbers niet meer te negeren. Veel merken zijn inmiddels vergevorderd met techniek, maar de meest illustrerende samenwerking werd afgelopen week aangekondigd: Fiat Chrysler Automobiles (FCA) slaat de handen ineen met Google. Dit laat zien dat de toekomst van de auto niet langer door alleen automerken wordt vormgegeven. In steeds grotere mate bepalen grote technologiebedrijven als Google en Apple hoe we ons over 15 of 20 jaar verplaatsen.

FCA-baas Sergio Marchionne heeft tijdens een toespraak in Canada gezegd dat automerken geen andere keuze hebben dan ‘meegaan in dezelfde snelheid als waarin technologiebedrijven zich ontwikkelen’. Hoe de toekomst eruit ziet en of automerken als zondanig straks nog bestaan weet hij ook niet. Het gezamenlijk ontwikkelen en testen van autonome techniek brengt ook veel vragen met zich mee. Gaan we bijvoorbeeld een ‘Fiat Google’ als model krijgen? En vooral: wat er gebeurt er met de data en welke invloed heeft dat op de privacy?

Er gaan geruchten dat andere merken niet met Google in zee wilden gaan omdat er onenigheid was over dat laatste onderwerp. Marchionne zegt daar over: “Ook dat is een vraagstuk, maar dat moeten we oplossen in de toekomst. Als je het niet probeert, dan weet je ook de uitkomst niet.” Het eerste doel is duidelijk, Google-techniek samensmelten met die van Fiat Chrysler in de Chrysler Pacifica (foto), met als doel de zelfrijdende auto verder te ontwikkelen. “Wat daarna komt, zien we wel”, aldus Marchionne, die daarmee aangeeft dat dit pas de eerste stap is.

Tags: