Fiat praat met Opel over overname

Morgen reist Fiat-CEO Sergio Marchionne naar Berlijn om met de Duitse regering te praten over een mogelijke overname van Opel. Hij ziet het Duitse merk als ‘de perfecte partner’ voor de Fiat Groep, die vorige week al een alliantie aanging met het Amerikaanse Chrysler-concern. De vakbonden zien het nog niet echt zitten.

Marchionne spreekt maandag met de Duitse ministers van Economische Zaken, Karl-Theodor zu Guttenberg, en Buitenlandse Zaken, Frank-Walter Steinmeier. Naar verwachting legt de Fiat-baas een overnameplan voor. Het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche citeert bronnen die beweren dat Fiat al een bod gedaan heeft op Opel ter waarde van 1 miljard euro; dit zou door General Motors als ‘te laag’ zijn verworpen.

Zu Guttenberg benadrukt dat het gesprek niet betekent dat de Duitse regering al een voorkeur voor Fiat heeft, ook de overige overnamekandidaten tellen nog mee. “De regering gaat open het gesprek in.” De minister geeft aan dat het doel van een alliantie moet zijn om de Opel-arbeidsplaatsen te waarborgen voor de lange termijn. Wil de Duitse overheid steun verlenen aan het plan – in de vorm van garantstellingen of gunstige leningen – dan verwacht zij verder dat de investeerder een ‘aanzienlijk deel van de GM-aandelen’ aankoopt.

De Duitse vakbonden zijn huiverig voor een overname door Fiat. Vanwege de overlap tussen Opel en Fiat vrezen ze vele ontslagen, fabriekssluitingen en verplaatsing van de productie naar Italië. Ondanks deze reserves gaat de voorzitter van de Europese ondernemingsraad van GM, Klaus Franz, morgen ook in gesprek met Marchionne. Tijdens die ontmoeting, in Turijn, zal hij de standpunten van de vakbeweging uiteenzetten.

Allereerst willen de bonden dat een eventuele alliantie tussen Opel en Fiat langer duurt dan hun eerdere samenwerking, namelijk minimaal 12 jaar ofwel de levenscycli van twee achtereenvolgende automodellen. Ten tweede zou Fiat alle bestaande akkoorden moeten respecteren. Het gaat hen vooral om cao’s en vakbondsparticipatie. Ten slotte willen OR en bonden dat de nieuwe investeerder alle bestaande Europese Opel-fabrieken overeind houdt. Dat is inclusief de faciliteit in Antwerpen, die GM dreigt te sluiten.

Tags: